خلاصه مطالب ارائه شده درجلسه تفسیر وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم اکبری در رمضان۱۴۰۱ بسم الله الرحمن الرحیمجلسه ۱۲روز چهاردهم ماه مبارک رمضانادامه تفسیر:✅در ادامه بحث هاى مربوط به جهان دیگر و سرنوشت مؤمنان و کافران، در این آیات، سخن از لحظه دردناک مرگ است که دریچه اى است به سوى جهان دیگر.مى فرماید: چنین […]

خلاصه مطالب ارائه شده درجلسه تفسیر وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم اکبری در رمضان۱۴۰۱

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۱۲
روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
ادامه تفسیر:
✅در ادامه بحث هاى مربوط به جهان دیگر و سرنوشت مؤمنان و کافران، در این آیات، سخن از لحظه دردناک مرگ است که دریچه اى است به سوى جهان دیگر.
مى فرماید: چنین نیست، او هرگز ایمان نمى آورد تا زمانى که جان به گلوگاهش برسد (کَلاّ إِذا بَلَغَتِ التَّراقِیَ).
آن روز است که چشم برزخى او باز مى شود، حجاب ها کنار مى رود، نشانه هاى عذاب و کیفر را مى بیند، و به اعمال خود واقف مى شود، و در آن لحظه ایمان مى آورد، ولى ایمانى که هرگز مفید به حال او نخواهد بود.

✅ رسیدن جان به گلوگاه، کنایه از آخرین لحظات عمر است; زیرا هنگامى که روح از بدن بیرون مى رود، اعضائى که فاصله بیشترى از قلب دارند (مانند دست و پاها) زودتر از کار مى افتند، گوئى روح تدریجاً خود را از بدن بر مى چیند تا به گلوگاه برسد.

✅در این هنگام، اطرافیان سراسیمه و دستپاچه به دنبال راه نجاتى مى گردند و گفته مى شود: آیا کسى هست که بیاید و این بیمار را از مرگ نجات دهد (وَ قِیلَ مَنْ راق).
این سخن را از روى عجز، یأس و بیچارگى مى گویند، در حالى که مى دانند کار از کار گذشته است، و از دست طبیب نیز کارى ساخته نیست.

بنابراین مفهوم آیه چنین است: اطرافیان مریض، و گاه خود او، از شدت ناراحتى صدا مى زند آیا طبیبى پیدا مى شود؟ آیا کسى هست که دعائى بخواند و این بیمار رهائى یابد؟!
بعضى نیز گفته اند: معناى آیه این است: چه کسى از فرشتگان روح او را قبض مى کند و بالا مى برد؟ آیا فرشتگان عذاب، یا فرشتگان رحمت؟
و بعضى افزوده اند: از آنجا که فرشتگان الهى از گرفتن و بالا بردن روح چنین انسان بى ایمانى کراهت دارند، ملک الموت مى گوید: کیست که روح او را بگیرد و بالا برد؟

ولى تفسیر اول از همه صحیح تر و مناسب تر است.

✅در آیه بعد، به یأس کامل محتضر اشاره کرده، مى گوید: در این حال او از زندگى به طور مطلق مأیوس شده، و یقین به فراق و جدائى از دنیا پیدا مى کند (وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ).

و ساق پاها به هم پیچیده مى شود و لحظه مرگ فرا مى رسد (وَ الْتَفَّتِ السّاقُ بِالسّاقِ).
این به هم پیچیدگى، یا به خاطر شدت ناراحتى جان دادن است، یا در نتیجه از کار افتادن دست و پا و بر چیده شدن روح، از آنها.
براى این آیه تفسیرهاى دیگرى نیز نقل شده است، از جمله در حدیثى از امام باقر(ع) مى خوانیم: اِلْتَفَّتِ الدُّنْیا بِالآخِرَةِ: دنیا به آخرت پیچیده مى شود .
در تفسیر على بن ابراهیم نیز همین معنى آمده است.
از ابن عباس نیز نقل شده: منظور به هم پیچیدن شدت امر آخرت به امر دنیا است.
بعضى نیز گفته اند: منظور به هم پیچیدن شدائد مرگ با شدائد قیامت است.
ظاهر این است که همه اینها به همان معنى که از امام باقر(ع) نقل شده باز مى گردد.
این تفسیر از اینجا گرفته شده که: یکى از معانى ساق در لغت عرب، حادثه شدید و مصیبت و بلاى عظیم است.
و بعضى نیز گفته اند: منظور به هم پیچیدن ساق پاها در کفن است.
البته این تفسیرها تضادى با هم ندارند، و مى تواند همه آنها در معنى آیه جمع باشد.

و در آخرین آیه مورد بحث، مى فرماید: مسیر همه خلایق در آن روز به سوى دادگاه پروردگار تو است (إِلى رَبِّکَ یَوْمَئِذ الْمَساقُ).
آرى، همه به سوى او بازمى گردند و در دادگاه عدل او حاضر مى شوند و تمام خطوط به او منتهى خواهد گشت.
✅این آیه، هم تأکیدى بر مسأله معاد و رستاخیز عمومى بندگان است، و هم مى تواند اشاره اى به جهت گیرى حرکت تکاملى خلایق به سوى ذات پاک او که ذاتى است بى نهایت از هر جهت، بوده باشد.

✅نکته:
لحظه دردناک مرگ
چنان که مى دانیم، قرآن بارها روى مسأله مرگ و مخصوصاً لحظه جان دادن، تکیه مى کند، و به انسان ها هشدار مى دهد: همگى چنین لحظه اى را در پیش دارند، گاه، از آن به سَکْرَةُ الْمَوْتِ: مستى و گیجى حال مرگ تعبیر کرده است.
گاه، تعبیر به غَمَراتُ الْمَوْت یعنى شدائد مرگ .
گاه، تعبیر به رسیدن روح به حلقوم .
و گاه، تعبیر به رسیدن روح به تراقى ، یعنى استخوان هاى اطراف گلوگاه نموده است (آیات مورد بحث)
از مجموع اینها به خوبى استفاده مى شود: آن لحظه ـ بر خلاف آنچه بعضى از مادیین مى گویند ـ لحظه سخت و دردناکى است، چرا چنین نباشد در حالى که لحظه انتقال از این جهان، به جهان دیگر مى باشد، یعنى همان گونه که انتقال انسان از عالم جنین، به جهان دنیا توأم با درد و رنج فراوان است، انتقال به جهان دیگر نیز طبعاً چنین خواهد بود.
ولى از روایات اسلامى استفاده مى شود: این لحظه بر مؤمنان راستین آسان مى گذرد، در حالى که براى افراد بى ایمان سخت دردناک است، این به خاطر آن است که: شوق لقاى پروردگار و رحمت و نعمت هاى بى پایان او، چنان گروه اول را از خود بى خود مى کند که دردهاى لحظه انتقال را احساس نمى کنند.
در حالى که گروه دوم، وحشت مجازات از یکسو، و مصیبت فراق از دنیائى که به آن دل بسته بودند از سوى دیگر، دردهاى لحظه انتقال از دنیا را براى آنها مضاعف مى کند.
در حدیثى از امام على بن الحسین(ع) مى خوانیم: هنگامى که درباره مرگ از آن حضرت سؤال شد، فرمود: مرگ براى مؤمن مانند کندن یک لباس چرکین پرحشره، و گشودن غل و زنجیرهاى سنگین، و تبدیل آن به بهترین لباس ها، خوشبوترین عطرها، و راهوارترین مرکب ها، و مرفه ترین منزل ها است و نسبت به کافر مانند کندن یک لباس فاخر، و نقل مکان از منزل هاى مرفه، و تبدیل آن به کثیف ترین و خشن ترین لباس ها، و وحشتناک ترین منزل ها و عظیم ترین عذاب ها است .
در حدیث دیگرى از امام صادق(ع) مى خوانیم که: شخصى از حضرتش توصیف مرگ را خواست، امام فرمود: لِلْمُؤْمِنِ کَأَطْیَبِ رِیْح یَشُمُّهُ فَیَنْعَسُ لِطِیْبِهِ وَ یَنْقَطِعُ الَّتَعَبُ وَ الأَلَمُ کُلُّهُ عَنْهُ، وَ لِلْکافِرِ کَلَسْعِ الأَفاعِى وَ لَدْغِ الْعَقارِبِ أَوْ أَشَدِّ!:
نسبت به مؤمن، همچون عطر بسیار خشبوئى است که آن را مى بوید و حالتى شبیه خواب به او دست مى دهد، و درد و رنج به کلى از او قطع مى شود! و نسبت به کافر، مانند گزیدن افعى ها و عقرب ها و یا شدیدتر از آن است .
به طور خلاصه مرگ، دریچه عالم بقا است، چنان که در حدیثى از على(ع)آمده که: لِکُلِّ دار بابٌ وَ بابُ دارِ الآخِرَةِ المَوْتُ: هر خانه اى درى دارد و در خانه آخرت، مرگ است .
آرى، توجه به آن اثر عمیقى در شکستن شهوات، و پایان دادن به آرزوهاى دور و دراز، و زدودن زنگار غفلت از آئینه دل دارد، لذا در حدیثى از امام صادق(ع) مى خوانیم: ذِکْرُ الْمَوْتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَ یَقْلَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ، وَ یُقَوِّی الْقَلْبَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَ یُرِقُّ الطَّبْعَ، وَ یَکْسِرُ أَعْلامَ الْهَوى، وَ یُطْفِئُ نارَ الْحِرْصِ، وَ یُحَقِّرُ الدُّنْیا، وَ هُوَ مَعْنى ما قالَ النَّبِیُّ(ص) فِکْرُ ساعَة خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَة:
یاد مرگ شهوت هاى سرکش را در درون آدمى مى میراند، ریشه هاى غفلت را از دل بر مى کند، قلب را به وعده هاى الهى نیرو مى بخشد، به طبع آدمى نرمى و لطافت مى دهد، نشانه هاى هوا پرستى را در هم مى شکند، آتش حرص را خاموش مى کند. و دنیا را در نظر انسان کوچک مى کند، و این است معنى سخنى که پیغمبر(ص) فرموده: یک ساعت فکر کردن از یک سال عبادت بهتر است .
البته منظور، بیان یکى از مصداق هاى روشن تفکر است نه این که موضوع تفکر منحصر به آن بوده باشد.

السلام علیکم یا اهل بیت النبّوه ( صلوات الله علیهم اجمعین )?

ب

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در بیست و چهارمین روز ماه رمضان المبارک هم چون روزهای قبل بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجدالنبی ص به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری مباحث احکام در خصوص زکات فطر و میزان و چگونگی و زمان اداء آن توضیحاتی دادند که از قوت غالب افراد روزه دار ( نان یا برنج ) و به مقدار ۳ کیلو که مبلغ آن بر اساس آنچه بیشتر مصرف شده ، محاسبه و تا قبل از مغرب شب عید کنار گذاشته میشود و در اولین فرصت باید به مستحق آن رد شود . ضمناً توصیه کردند با توجه به مشکلات مستمندان جامعه پرداخت بیشتر این زکات توسط متمکنین ، متضمن ثواب و برکت الهی خواهد بود . و سپس به ادامه شرح و تفسیر آیات سوره قیامت پرداختند و اشاره ایی به اهمیّت حضور در تشییع جنازه موُمن نمودند و همینطور دور کردن اندوه از موُمن و ادخال سرور به دل مومُن و اهتمام به خواندن دعاهایی که سفارش شده و … که در قیامت خداوند آنها را به بهترین عوض جبران میکند . شرح اجمالی بیانات مطرح شده در زیر می آید. ?? در پایان مجلس با نام و یاد اباعبدالله الحسین ع خانمه یافت . اّلهُمَّ وَفِّقنا بِطاعَتِک ?

شب بیست ویکم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? اِنّا اَنزَلناهُ فی لَیلَهّ القَدر وَ ما اَدراکَ ما لَیلَهُّ القَدر …؟

الحمدلله رب العالمین در دومین شب محتمل قدر مصادف با شب شهادت امیرالموُمنین ، میزان الاعمال حضرت علی المرتضی علیه السلام ، مراسم احیاء و نماز و وعظ و دعا و قران به سر گرفتن در مسجدالنبی ص بوسیله امام جماعت مسجد حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری و مادحین اهل بیت عصمت و طهارت ع در شب عزای شیعه در مصیبت شهادت امام علی ع برگزار گردید و نمازگزاران و حاضران در مسجد ضمن فیض و بهره اکمل از برنامه ها طی بسته های سحری پذیرائی شدند . توصیه های حاج آقای اکبری در خصوص لیله قدر در زیر می آید . ??
ان شاءالله شب دوشنبه برابر با شب بیست و سوم ماه رمضان هم مراسم شب قدر و احیاء در مسجد از ساعت ۲۲/۳۰ الی ۱/۳۰ سحر برگزار خواهد شد ?
اَلهُمَ العَن قَتَلَهَّ اَمیرَالموُمِنین عَلی اِبنِ اَبی طالِب (ع)??
الهم اجعل عواقب امورنا خیرا? یاعلی ع

بسم الله الرحمن الرحیم

عارف نامی آقا سیّد علی قاضی دستوراتی عجیب و بسیار قابل تامل می دادند که بعد از مدتی عمل به دستورات ایشان اثرات عجیبی برای عمل کننده آشکار می شود فلذا توجه به دستورات ایشان توصیه می شود و برای رهپویان حقیقت 
که غفلت از آن سزوار نیست از جمله دستورالعمل هایی که ایشان به شاگردان خود دستور می دادند این دعا ??را

✅ در قنوت نماز هایشان بخوانند:

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ وَ حُبَّ مَن‏ یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل‏ حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ

خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوست داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی 

که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی ما بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد ما قرار بده.

✅بررسی سند دعا

البته عین متن این دعا را بنده تا به حال در کتاب هایی که جستجو کردم ندیدم ممکن است ایشان 

در کتب قدیمی دعا دیده باشند که آن کتاب به دست ما نرسیده باشد و یا در کتبی دیگر باشد که 

ما جستجو نکردیم ولی از حیث متن در مرتبه بالایی می باشد که یکی از راههای اثبات حدیث ؛ 

متن می باشد که اینطور متنی آنقدر بالا و پر محتوا می باشد که غیر معصوم نمی شود صادر شود مانند متن نهج البلاغه .

✅و از جهت دیگر اینکه این متن مخالفتی با دعاهای دیگر محبین ندارد بلکه به همین مضمون و محتوا در دعاهای دیگر آمده است بطوریکه در کلمات خیلی شبیه هم هستند ولی در بعضی جاها کمی فرق دارند. که به چند نمونه از این نوع دعاها   اشاره می شود.

✅۱- رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) فرمود:اين دعا از دعاهاى حضرت داود است: 

اللّهمّ إنّى أسألك حبّك و حبّ من يحبّك، و العمل الّذى يبلّغنى حبّك؛ اللّهم اجعل حبّك أحبّ إلىّ من نفسى و أهلى و الماء البارد. 

خداوندا، من از تو دوستى تو را و دوستى آن كه تو را دوست مى‏دارد و عملى را كه مرا به دوستى تو مى‏رساند 

می خواهم خداوندا، دوستی ات را به نزد من دوست داشتنى‏تر از خودم و خاندانم و [و نعمت گوارايى چون‏] آب سرد قرار بده.

✅۲- سید بن طاووس در فلاح السائل ص ۱۹۶ این عبارت را در دعاهایی که روایت می کند آورده است:

ارزقني حبك و حب كل من یحبُّحبك و حب كل عمل يقربني إلى حبك

دوستى خود و دوستى هر كسى را كه تو را دوست دارد، و دوستى هر عملى كه مرا به دوستى‏ات نزديك مى‏گرداند،
 روزى‏ام گردان‏.

✅۳- مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در مناجات خمس عشر در قسمت مناجات محبین این عبارت از مناجات
 امام سجاد(عَلَیهِ الصَّلاة وَ السَّلام ) را آورده است: 

اَسْئَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَحُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنى‏ اِلى‏ قُرْبِكَ، وَاَنْ تَجْعَلَكَ اَحَبَّ اِلَىَّ مِمَّا سِواكَ

از تو خواهم دوستى خودت و دوستى دوستدارانت و دوستى هر عملى كه مرا به قرب تو واصل گرداند 
و تو را در پيش من محبوبتر از ماسواى تو قرار دهد

✅۴- در صحیفه علویه ص ۵۸۵ این عبارت در دعای روز سه شنبه حضرت امیر(عَلَیهِ الصَّلاة وَ السَّلام ) آمده است: 
اسئلك حبّك و حبّ من احببت و حبّ ما يقرّب حبّه الى حبّك‏

از تو درخواست كنم دوستى خودت و دوستى هر كه را تو دوست دارى، و دوستى هر كس كه دوستيش 
سبب نزديك شدن بدوستى تو گردد.

فلذا توصیه می شود از این دعایی که مرحوم قاضی توصیه فرمودند غفلت نکنید ان شاء الله
التماس دعا ? یا علی ع


بیست ویکم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان با توفیق الهی به حیات و روزه داری برای موُمنین نمازگزار مسجدالنبی ص ، پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری مبحث احکام در خصوص ورود به وقت افطار همزمان با الله اکبر اذان مغرب که اگر این وقت و اعلام افطار از صدا و سیما یا صدای اذان مساجد باشد ، میتوان نسبت به باز نمودن روزه اقدام کرد هرچند بهتر است دقایقی قبل از اذان سحر از خوردن خوداری و دقایقی بعد از اذان مغرب افطار نمائیم . سپس با توجه به روز شهادت مولی الموحدین علی ع بجای مبحث تفسیر به ذکر فضائل و سختیها و مرارتهای مولا علی ع در حدود ۵ سال حکومت بر مسلمین پرداختند و به کسانی که بیشترین اذیت و مخالفت و کارشنکی را در حکومت حضرت داشتند ( مارقین ، ناکثین ، قاسطین ) اشاره فرمودند و سپس با ذکر مصائب و روضه امیرالموُمنین علی ع و وقایع روزهای آخر شهادت آن حضرت در بستر و وصایای ایشان مجلس را بپایان رساندند . الهم اجعلنا من المتمسکین بولایت علی ابن ابی طالب ع ? ? یا علی ع

بیست ودوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در روز بیست و دوم ماه رمضان المبارک ، مصادف با شب لیله القدر سوم ، پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری به ادامه مبحث احکام روزه داری در خصوص رد نمودن فطریه زودتر از غروب آفتاب روز آخر ماه به فردی از نزدیکان یا مورد ویژه که انسان میخواهد فطریه خود را به او بپردازد که وظیفه شرعی در این مورد این است که مبلغ پرداختی خود را تا زمان شرعی رد کردن فطریه بعنوان قرض به آن شخص بدهد تا در موقع وجوب رد نمودن فطریه نیّت کند که آن قرض بعنوان فطریه اش محسوب گردد ، سپس به شرح و تفسیر آیات سوره قیامت به بیانی شیوا پرداختند و با تذکرات و هشدارهای خاص این سوره برای نمازگزاران روزه دار مسجد النبی ص انجام امور حسنه همچون صدقه را برای اموات توصیه فرمودند که شرح اجمالی آن در زیر می آید . ?? ایشان در مورد شب قدر بیست و سوم و احتمال قوی این شب در لیله القدر به انجام اعمال و دعاهای وارد شده و احیاء در این شب موُمنین را ترغیب نمودند . الهم وفقنا لما تحب و ترضی واجعل عواقب امورنا ?

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۱۹
روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
ادامه تفسیر سوره مبارکه قیامه :

✅منزل هولناك برزخ
و از منازل آخرتی( برزخ) است

كه حق تعالى درباره آن در سوره مؤ منون مى فرمايد: و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون (۱۱)
✅و حضرت صادق (ع) در جزء حديثى فرمود… به خدا سوگند كه بر شما از برزخ مى ترسم . راوى گفت : چيست برزخ ؟ فرمود: قبر است از زمان مردن تا روز قيامت .
✅از لب اللباب قطب راوندى نقل شده كه در خبر است كه مردگان در هر شب جمعه از ماه رمضان مى آيند پس هر يك از ايشان به آواز گريان فرياد مى زند اى فرزندان من اىخويشان با خيرات خود به ما محبت كنيد خدا شما را رحمت كند، ما را به خاطر بياوريد و ما رافراموش مكنيد بر غربت ما رحم كنيد ما در زندان تنگ و تاريك مانده ايم به ما رحم كنيد و دعا و صدقه از ما دريغ نكنيد شايد پيش از آنكه شما مثل ما شويد به شما رحم فرمايد، اى بندگان خدا! سخن ما را بشنويد و ما را فراموش مكنيد اين ثروتى كه در دست شما است روزى در دست ما بود، ما آنها را در راه خدا خرج نكرديم پس آنها براى ما وبال شد و منفعت براى ديگران به ما مهربانى كنيد ولو به يك درهم يا قرص نانى يا پاره اى از چيزى . پس فرياد مى كنند: چقدر نزديك است كه بر نفسهاى خود گريه كنيد و به شما نفعى ندهد چنانكه ما گريه مى كنيم و سودى براى ما ندارد؛ پس كوشش كنيد پيش از آن كه مثل ما شويد.
✅و در جامع الاخبار نقل شده كه بعضى از صحابه پيامبر از آن حضرت نقل كرده كه فرمودند: براى مردگان خود هديه فرستيد؛ ارواح مؤ منين هر جمعه به آسمان دنيا مقابل خانه ها و منزلهاى خود مى آيند و هر يك از ايشان به آواز حزين با گريه فرياد مى كند: اى اهل من و اى پدر من و مادر من و خويشان خود را صدا مى زنند كه با خيرات و يا قرص نانى يا جامه اى بر ما مهربانى كنيد كه خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند پس رسول خدا گريست و ما هم گريه كرديم سپس فرمود اينها برادران دينى شمايند كه زير خاك پوسيده شده اند كه همه آنها در ناز و نعمت بودند پس بر عذاب خود ندا مى كنند و مى گويند: واى بر ما؛ اگر به آنچه كه در دست ما بود انفاق مى كرديم در رضاى خداوند، به شما محتاج نبوديم پس با حسرت و پشيمانى بر مى گردند و فرياد مى كنند: صدقه مردگان را زود بفرستيد.
✅و نيز در آن كتاب از آن حضرت مروى است كه فرمود: هر صدقه كه براى ميتى بدهى آنرا ملكى در طبقى از نور قرار مى دهد كه شعاع آن درخشان است و مى رسد به هفت آسمان پس بر لب قبر، مى ايستد و فرياد مى كند: السلام عليكم يا اهل القبور، اهل شما اين هديه را به سوى شما فرستادند. پس ميت مى گريد و آن را داخل در قبر خود مى كند و بدان خوابگاهش فراخ مى شود.
✅ پس فرمود: آگاه شويد هر كس با صدقه به مرده مهربانى كند براى او اجر و ثواب (احد) منظور شود.
✅و حكايت شده كه امير خراسان را در خواب ديدند كه مى گفت : براى من آنچه را كه نزد سگان خود مى اندازيد برايم بفرستيد چون به آن محتاجم .
✅علامه مجلسى (رحمه الله عليه ) در زادالمعاد فرمود: وارثان نبايد مردگان را فراموش كنند زيرا كه دست ايشان از اعمال خير كوتاه گرديده و به فرزندان و خويشان و برادران
مؤمن اميدوارند و به احسان ايشان چشم به راهند خصوصا در دعا كردن در نماز شب و بعد از نمازهاى فريضه و در مشاهد مشرفه پدر و مادر را زياده از ديگران بايد دعا كرد و اعمال خير براى ايشان به عمل آورد.
و در خبر است كه بسا فرزندى كه در حال حيات پدر و مادر عاق ايشان باشد و بعد از فوت ايشان نيكوكار گردد به سبب اعمال خيرى كه براى ايشان به عمل آورد و مورد عفو خداوند قرار خواهد گرفت .
✅ و در حديث صحيح منقولست كه حضرت صادق (ع) در هر شب از براى فرزند خود و در هر روز براى پدر و مادر خود دو ركعت نماز مى كردند و در ركعت اول (انا انزلناه ) و در ركعت دوم (انا اعطيناك ) مى خواندند.
✅و به سند صحيح از حضرت صادق (ع) منقول است كه بسا باشد كه ميت در تنگى و شدتى بوده باشد و حق تعالى به او وسعت دهد و تنگى را از او بردارد، پس به او مى گويند كه اين خوشحالى كه به تو روى آورد به سبب نمازيست كه فلان برادر مؤ من براى تو خواند راوى پرسيد: دو ميت را در دو ركعت نماز شريك مى توانم كرد؟ فرمود: بلى . و فرمود كه ميت به خاطر دعا و استغفارى كه براى او مى كنند شاد مى شود چنانچه زنده به خاطر هديه اى كه براى او مى برند شاد مى شود و فرمود: كه در قبر ميت ، نماز و روزه و حج و تصدق و ساير اعمال خير و دعا داخل مى شود، و ثواب آن اعمال براى كسى كه كرده و براى مرده هر دو نوشته مى شود.
✅و در حديث ديگر فرمود: كه هر كه از مسلمانان براى ميتى عمل صالحى انجام دهد خدا ثواب او را چند برابر گرداند و ميت از آن عمل سود برد.
✅ و در روايتى وارد شده است كه هر گاه شخصى به نيت ميتى تصدقى بكند حق تعالى جبرائيل را امر مى فرمايد كه با هفتاد هزار ملك به نزد قبر او روند و هر يك طبقى از نعمتهاى الهيه در دست دارند و به او مى گويند: السلام عليك اى دوست خدا، اين هديه فلان مؤ من است براى تو پس قبر او روشن مى شود و حق تعالى هزار شهر در بهشت به او كرامت فرمايد و هزار حورى به او تزويج فرمايد و هزار حله به او پوشاند و هزار حاجت او را روا كند.
اَللهُمَ نَوِّرقُلوبَنابِنورِالقُرآنُ ?


شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان

سخنرانی امام جماعت مسجدالنبی ص حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری در مراسم احیاء شب بیست و سوم و مراسم به سر گرفتن قران برای حاضران در مسجد . ایشان با اشاره به فرازهای پایانی دعای کمیل به شرح و بیان اهمیت مناجات و دعا و توسل به درگاه خداوند خطا پوش و بخشنده و کریم ، به زیبائی ها و مفاهیم منحصر بفرد بیان علی ع پرداختند و متعاقب آن ایشان همراه با جمعیت حاضر قران به سر گرفته و از درگاه الهی طلب بهترین تقدیرات را نمودند ? بک یا الله ، بک یا ….. یا علی ع

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان برابر با شب قدر ( سوّم ) مجلس دعا و توسّل و وعظ و نوحه سرائی و احیاء در مسجداانبی ص با حضور خیل موُمنین و محبّان اهل بیت ع برگزار گردید و در آخر همه حاصران از سفره اطعام حضرت علی ع بهره مند شدند . این مراسم مانند شبهای قبل قدر از ساعت ۲۲/۳۰ الی ۱/۳۰ سحر اجرا گردید . الهم الرزقنا توفیق الطاعه و بعدالمعصیه و صدق النیّه بحق محمد و آل محمد (ص) ? یا علی ع

روز بیست وسوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجدالنبی ص پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری ، مباحث احکام شرعی و تذکر به اجتناب از گناه برای آمادگی درک روح انسانی از معنویات و فیوضات الهی و قرار گرفتن در بین بندگان صالح که خدا از او راضی گردد را برای نمازگزاران روزه دار در مسجد ایراد نمودند و متعاقب آن به ادامه بیان شرح و تفسیر آیات سوره قیامت پرداخته و توصیه هایی در خواندن دعاهای وارد شده در این ماه و رعایت مسائل اخلاق اسلامی و حفظ شئونات و احترام به بزرگان نمودند که چکیده آن در زیر می آید ?? در پایان مجلس هم به ذکر یاد و نام حضرت اباعبدالله الحسین ع متبرک شد . الهی اهدناالصراط المستقیم ?? یا علی (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۲۰
روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان :
✅فصل چهارم : قيامت
يكى از منازل هولناك آخرت ، قيامت است كه هولش عظيم ، بلكه از هر هول اعظم و فزعش فزع اكبر است و
✅خداوند در وصف آن مى فرمايد: ثقلت فى السموات و الارض لا تاءتيكم الا بغتة سنگين و گران و عظيم است قيامت از حيث شدائد و هولهاى آن ، در آسمانها و زمين يعنى بر اهل آنها از ملائكه و جن و انس ، نيايد شما را مگر ناگهان .
✅قطب راوندى از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه حضرت عيسى (ع) از جبرئيل پرسيد: كى قيامت بر پا خواهد شد؟ جبرئيل چون اسم قيامت شنيد به لرزه افتاد و غش كرد؛ پس چون به حال آمد گفت يا روح الله ، مسئول به امر قيامت اعلم از سائل نيست ، سپس آيه شريفه را كه ذكر شد خواند.
و شيخ جليل على بن ابراهيم قمى (رحمة الله ) از حضرت امام محمد باقر (ع) روايت كرده كه وقتى حضرت رسول صلى الله عليه و آله نشسته بود و جبرئيل نزد آن حضرت بود كه ناگاه نظر جبرئيل به جانب آسمان افتاد و از ترس ، رنگش مانند زعفران زرد شد؛ پس خود را به رسول خدا چسبانيد و به حضرت پناه برد. پس حضرت رسول به آنجا كه جبرئيل نظرش افتاده بود، نظر افكند ملكى را ديد كه مشرق و مغرب را پر كرده بود. پس آن ملك رو به پيغمبر كرد و گفت يا محمد! من فرستاده خدايم تا تو را خبر دهم كه يا پادشاهى را اختيار كنى يا پيامبرى را؟ پس حضرت به سوى جبرئيل توجه كرد، ديد رنگش به حال اول برگشته و به حال آمده .
جبرئيل عرض كرد: بهتر است كه رسول و بنده باشيد. پس پيغمبر گفت : مى خواهم بنده و رسول باشم . پس آن ملك پاى راست را بلند كرد و گذاشت در ميان آسمان دنيا و پاى چپ را بلند كرد و گذاشت در آسمان دوم ، بعد از آن پاى راست را گذاشت در آسمان سوم ؛ به همين نحو رفت تا آسمان هفتم .
هر آسمان را يك گام خود كرد و هر چه بالا رفت كوچك تر شد تا آنكه به اندازه مرغ كوچكى شد. پس حضرت به جبرئيل فرمود: ديدم طورى ترسيده بودى كه رنگت تغيير كرده بود. جبرئيل گفت : يا رسول الله مرا ملامت مفرما. آيا دانستيد كه اين ملك كى بود؟ اين اسرافيل حاجب الرب بود و از زمانيكه حق تعالى آسمانها و زمين را خلق فرموده از مكان خود پائين نيامده .
من او را ديدم كه به سوى زمين مى آيد، گمان كردم كه براى بر پا كردن قيامت آمده است پس از ترس قيامت ، رنگم چنان تغيير كرد كه مشاهده فرموديد. پس چون ديدم كه براى امر قيامت نيامده بلكه حق تعالى چون شما را برگزيده و به خاطر عظمت شما او را به نزد شما فرستاده ، رنگم به حال اول برگشت و نفسم به سوى من برگشت .
و در روايتى است كه نيست ملك مقربى و نه آسمانى و نه زمينى و نه بادى و نه كوهى و نه صحرايى و نه دريائى مگر اينكه بترسند از روز جمعه براى آنكه قيامت در آن بر پا مى شود.
فقير گويد: شايد ترسيدن آسمان و زمين و ساير چيزها كه ذكر شد ترسيدن اهل آنها و موكلين آنها باشد چنانچه مفسرين در معنى آيه ثقلت فى السماوات و الارض (۱۳) گفته اند.
✅و روايت شده كه چون حضرت رسول صلى الله عليه و آله قيامت را ذكر مى نمود، صداى آن حضرت شديد و رخسار آن حضرت سرخ مى شد.
و شيخ مفيد در ارشاد نقل كرده كه چون حضرت رسول صلى الله عليه و آله از غزوه تبوك به مدين مراجعت فرمود، (عمرو بن معدى كرب ) به خدمت آنحضرت رسيد. حضرت به او فرمود: اسلام بياور اى عمرو تا خدا تو را از فزع اكبر ايمن گرداند يعنى ترسى كه بزرگترين ترسهاست . عمرو گفت : اى محمد صلى الله عليه و آله فزع اكبر كدام است ؛ من كسى هستم كه نمى ترسم .
مؤ لف گويد كه از اين كلام معلوم مى شود دليرى و قوت قلب عمرو؛ نقل شده كه او از شَجعان نامى روزگار بوده و بسيارى از فتوحات عجم به دست او واقع شده و شمشير او به صمصامه معروف بود، كه با آن ، به يك ضربت ، پاهاى شتر را از هم جدا مى كرد.
✅و عمر بن الخطاب در زمان خلافت خود از او خواهش كرد كه آن شمشير را نشان او دهد، عمرو آن را حاضر كرد. عمر آن را كشيد و بر محلى زد كه تيزى آنرا امتحان كند ابدا اثر نكرد. عمر آن را دور افكند و گفت : اين چيزى نيست . عمرو گفت : اى امير شما از من شمشير طلبيديد نه بازويى كه آن شمشير را مى زد. عمر از سخن عمرو بدش آمد و او را سرزنش كرد و به قولى او را بزد.
و بالجمله چون عمرو گفت من از فزع اكبر نمى ترسم ، حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: اى عمرو چنين نيست كه گمان كرده اى ؛ همانا صيحه اى بلند خواهد شد كه ميتى نماند مگر آنكه زنده شود و نماند زنده اى مگر آنكه بميرد، مگر آنها كه خدا خواسته نميرند. پس يك صيحه ديگر برايشان زده مى شود كه همه زنده مى شوند و صف مى كشند و آسمان شكافته مى شود و كوهها متلاشى و پراكنده مى شوند و پاره ها از آتش جهنم جدا شود و مانند كوه ها افكنده شود؛ پس نماند صاحب روحى مگر آنكه دلش كنده شود و گناهش را ياد كند و مشغول به خود شود مگر كسانى كه خدا خواسته باشد؛ پس كجايى تو اى عمرو و اين ؟ عمرو گفت : همانا من مى شنوم امرى را كه عظيم و بزرگ است . و به حدى قيامت هولناك است كه اموات و مردگان در عالم برزخ و قبر نيز هول و وحشت آن را دارند به نحوى كه بعضى از مردگان كه به دعاى اولياء خدا زنده شده اند موهايشان تمام سفيد بوده . سبب سپيدى موى آنها را پرسيدند، گفتند وقتى كه ما را به زنده شدن امر كردند گمان كرديم كه قيامت بر پا شده و از وحشت و هول قيامت تمامى موهاى ما سپيد شد.
✅اينك ما در اينجا چيزهائى كه سبب خلاصى از سختيهاى قيامت است ذكر مى كنيم شايد آن را به كار بنديد.
✅۱- روايت شده است كه هر كه سوره يوسف (ع) را در هر روز يا در هر شب بخواند، روز قيامت كه مبعوث مى شود جمالش مانند جمال يوسف باشد، و به او فزع و ترسى از روز قيامت نرسد.
✅و از حضرت امام محمد باقر (ع) مرويست كه هر كه سوره دخان را در نمازهاى فريضه و نافله ، بخواند حق تعالى او را در جمله آنهائى كه امين و بى ترسند مبعوث فرمايد.
✅و از حضرت امام جعفر صادق (ع) مروى است كه هر كه سوره احقاف را در هر شب يا در هر جمعه بخواند، به او ترسى در دنيا نرسد و حق تعالى او را از ترس روز قيامت ايمن گرداند.
✅ و نيز از آن حضرت منقولست كه هر كه سوره والعصر را در نمازهاى نافله خود بخواند روز قيامت با صورت سفيد و روشن مبعوث مى شود، و دهانش به خنده گشوده باشد و چشمش روشن باشد تا داخل بهشت شود.
✅۲- شيخ كلينى از حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل كرده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: هر كه احترام و تعظيم كند كسى را كه در اسلام موى خود را سپيد كرده حق تعالى او را از فزع و ترس روز قيامت ايمن گرداند.
✅۳ – و نيز از آن حضرت روايت كرده كه فرمود: هر كه بميرد در راه مكه ، خواه در وقت رفتن باشد يا در وقت برگشتن ، از ترس بزرگ روز قيامت ايمن باشد. و شيخ صدوق از آن حضرت روايت كرده كه فرمود هر كه در يكى از دو حرم ، يعنى حرم مكه و حرم مدينه بميرد خداوند او را از جمله آنهائيكه امين و بى ترسند قرار مى دهد.
✅۴- شيخ كلينى از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: هر كه در حرم مكه معظمه دفن شود از فزع اكبر ايمن گردد.
✅۵- شيخ صدوق از حضرت رسول صلى الله عليه و آله نقل كرده كه هر كس ‍ از زنا و يا زشتى ديگر به خاطر خداوند بپرهيزد خداوند آتش جهنم را بر او حرام گرداند و او را از ترس بزرگ روز قيامت ايمن گرداند.
✅۶- كسى كه نفس اماره را دشمن خويش شمرد خداوند او را از ترس روز قيامت ايمن گرداند.
✅۷- شيخ اجل على بن ابراهيم قمى از حضرت امام محمد باقر (ع) روايت كرده كه هر كس خشم خود را فرو برد خداوند دل او را از امن و ايمان روز قيامت پر گرداند.
✅۸- حق تعالى در سوره نمل فرمود: من جاء بالحسنة فله خير منها و هم من فزع يومئذ آمنون (۱۴) يعنى هر كه آورد در روز قيامت حسنه را پس از براى اوست بهتر از آن و ايشان از فزع آن روز ايمنند. از حضرت اميرالمؤ منين روايت شده كه فرمود: حسنه در اين آيه ، معرفت و ولايت و محبت ما اهل بيت است .
✅۹- شيخ صدوق از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: هر كس كه برادر مؤ من اندوهگين و تشنه را كمك كند و اندوهش را از بين ببرد و يا خواسته اش را بر آورده سازد براى او از طرف خداوند هفتاد و دو رحمت است كه يكى از آنها را حق تعالى در دنيا به او مرحمت فرمايد كه با آن زندگى خود را اصلاح نمايد و هفتاد و يك رحمت ديگر براى جلوگيرى از ترسهاى روز قيامت او باشد.
مؤ لف گويد كه در خصوص قضاء حوائج برادران دينى
✅روايات بسيار نقل شده ؛ از جمله از حضرت امام محمد باقر (ع) مروى است كه كسى كه دنبال كار برادر مسلمان خود برود حق تعالى او را در حمايت هفتاد و پنج هزار فرشته قرار دهد كه براى او در هر قدمى حسنه اى بنويسد و زشتى را از او بردارد و درجه بالاتر را به او دهد. و چون فارغ شود از حاجت او بنويسد براى او اجر كسيكه حج و عمره را بجا آورده باشد. و از حضرت صادق (ع) منقول است كه قضاء حاجت مرد مؤ من افضل است از حجّه و حجّه و حجّه و شمرد تا ده حج .
و روايت شده كه در بنى اسرائيل هر گاه عابدى به نهايت عبادت مى رسيد از ميان همه عبادات سعى و كوشش در بر آوردن حاجات مردم اختيار مى كرد.
و شيخ جليل ، شاذان بن جبرئيل قمى از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت كرده كه حضرت در شب معراج اين كلمات را ديد كه بر در دوم بهشت نوشته شده : لا اله الا الله محمد رسول الله على ولى الله ، از براى هر چيزى حيله ايست و حيله سرور در آخرت چهار خصلت است : دست ماليدن بر سر يتيمان و مهربانى بر بيوه زنان و رفتن پى حاجت مؤ منان و تعهد و پرستارى از فقيران و مسكينان لهذا علما و بزرگان دين خيلى اهتمام در قضاء حوائج مؤ منين داشتند و حكاياتى از ايشان در اين باب نقل شده كه جاى نقلش نيست .
✅۱۰- شيخ كلينى از حضرت امام رضا (ع) نقل كرده كه هر كه نزد قبر برادر خود بيابد و دست خود را بر قبر بگذارد و انا انزلناه فى ليلة القدر را هفت مرتبه بخواند خداوند او را از فزع اكبر ايمن گرداند.
(مؤ لف گويد كه در روايت ديگر است كه رو به قبله كند و دست بر روى قبر بگذارد) و اين ايمن بودن از ترس بزرگ روز قيامت ، ممكن است براى خواننده باشد چنانچه ظاهر خبر است ، و محتمل است براى ميت باشد چنانچه از بعضى روايات ظاهر مى شود.
و اين فقير ديدم در مجموعه اى كه شيخ اجل افقه ، ابو عبدالله محمد بن مكى عاملى معروف به شيخ شهيد، به زيارت قبر استاد خود شيخ اجل عالم فخر المحققين نجل آية الله علامه حلى (رضوان الله عليهم اجمعين ) آمد و گفت : نقل مى كنم از صاحب اين قبر و او نقل كرد از والد ماجدش به سند خود از امام رضا (ع) كه هر كه زيارت كند قبر برادر مؤ من خود را و بخواند نزد او سوره قدر را و بگويد: اللهم جاف الارض عن جنوبهم و صاعد اليك ارواحهم و زدهم منك رضوانا و اءسكن اليهم من رحمتك ما تصل به وحدتهم و تونس وحشتهم ، انك على كل شى ء قدير ايمن شود خواننده و ميت از فزع اكبر.
مؤ لف گويد كه قبر فخر المحققين بنابر آنچه از كلام مجلسى اول در شرح فقيه ظاهر مى شود در نجف اشرف است و شايد نزديك قبر والدش علامه (رحمه الله عليه ) در ايوان مطهر باشد.
الهم نوّر قلوبنا به نورالقران و زیّن اخلاقنا و رحمنا واغفرلنا و اجعل عواقب امورنا خیرا بالقران


روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در بیست و چهارمین روز ماه رمضان المبارک هم چون روزهای قبل بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجدالنبی ص به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری مباحث احکام در خصوص زکات فطر و میزان و چگونگی و زمان اداء آن توضیحاتی دادند که از قوت غالب افراد روزه دار ( نان یا برنج ) و به مقدار ۳ کیلو که مبلغ آن بر اساس آنچه بیشتر مصرف شده ، محاسبه و تا قبل از مغرب شب عید کنار گذاشته میشود و در اولین فرصت باید به مستحق آن رد شود . ضمناً توصیه کردند با توجه به مشکلات مستمندان جامعه پرداخت بیشتر این زکات توسط متمکنین ، متضمن ثواب و برکت الهی خواهد بود . و سپس به ادامه شرح و تفسیر آیات سوره قیامت پرداختند و اشاره ایی به اهمیّت حضور در تشییع جنازه موُمن نمودند و همینطور دور کردن اندوه از موُمن و ادخال سرور به دل مومُن و اهتمام به خواندن دعاهایی که سفارش شده و … که در قیامت خداوند آنها را به بهترین عوض جبران میکند . شرح اجمالی بیانات مطرح شده در زیر می آید. ?? در پایان مجلس با نام و یاد اباعبدالله الحسین ع خانمه یافت . اّلهُمَّ وَفِّقنا بِطاعَتِک

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۲۱
روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

✅فصل پنجم : بيرون آمدن از قبر

يكى از مواقع هولناك قيامت ساعتى است كه انسان از قبر خود بيرون مى آيد و اين ساعت يكى از آن سه ساعتى است كه سخت ترين ساعات ووحشتناكترين آنها براى فرزندان آدم است .

✅حق تعالى در سوره معارج فرمود: فذرهم يخوضوا و يلعبوا (يعنى ايشان كه در باطل خود فرو رفته اند بحال خود واگذار تا بازى كنند و روز خود را ملاقات كنند روزى كه از آنها دعوت شده و روزى كه از قبرهاى خود با شتاب بيرون مى آيند. تا بسوى پرچمى كه بر افراشته شده بسرعت روان شوند، چنانكه لشكر پراكنده كه علم را برپا ببينند به جانب آن شتاب كنان مى روند، در حاليكه چشمانشان فرو افتاده كه نمى توانند از هول نظر كنند، و خوارى بر ايشان چيره شده و اين است آن روزيكه وعده داده مى شدند.
✅از ابن مسعود روايت شده كه گفت:من در خدمت اميرالمؤ منين (ع) نشسته بودم كه آن حضرت فرمود: همانا در قيامت پنجاه موقف است هر موقفى هزار سال ؛ موقف اول بيرون آمدن از قبر است كه هزار سال با بدن برهنه و پاى برهنه با حال گرسنگى و تشنگى در جائى نگهدارى مى شوند، پس هر كه از قبر خود با ايمان بخدا و به بهشت و دوزخ و بعث و حساب و قيامت بيرون آيد و بخدا و پيامبر اقرار كند از تشنگى و گرسنگى نجات خواهد يافت .
✅و حضرت اميرالمؤ منين (ع) در نهج البلاغه فرموده : و ذلك يوم يجمع الله فيه الاولين و الآخرين لنقاش الحساب و جزاء الاعمال خضوعا قياما قد الجمهم العرق و رجفت بهم الاءرض و احسنهم حالا من وجد لقدميه موضعا و لنفسه متسعا
(روزى كه خداوند خلق اول و آخرين را براى رسيدگى به حساب و اعمالشان در يك جا جمع فرمايد و حال مردم در آن روز به اين نحو است كه خاضع و فروتن ايستاده اند، و عرقهاى ايشان تا دهنهاى ايشان رسيده و زمين ايشان را به سختى و شدت مى جنباند و از ميان مردم حال آن كسى خوب است كه براى قدمهاى او جايى باشد و به قدر كافى توان نفس ‍ كشيدن را داشته باشد.
✅و شيخ كلينى از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه مثل مردم هنگام ايستادن در روز قيامت مانند تير است در تركش ؛ يعنى همچنانكه تيرها را دسته كرده در تركش جاى مى دهند به حدى كه از تنگى تكان نمى خورند، همين طور جاى آدمى در آن روز به حدى تنگ است كه توان حركت از جاى خود ندارد.
و بالجمله اين موقف ، موقفى عظيم و شايسته است
در اينجا مطالبى را پيرامون اشخاصى كه از قبر بيرون مى آيند بيان مى كنيم .
*۱- شيخ صدوق روايت كرده از ابن عباس از حضرت رسول صلى الله عليه و آله كه آن حضرت فرمود: كسى كه در ولايت و امامت على شك دارد روز قيامت در حالى برانگيخته مى شود كه در گردنش طوقى از آتش باشد كه داراى سيصد شعبه است كه بر هر شعبه اى از آن ، شيطانى باشد كه روترش ‍ كند در روى او و آب دهن افكند در صورت او.
*۲- شيخ كلينى از حضرت امام محمد باقر (ع) روايت كرده كه خداوند تبارك و تعالى روز قيامت مردمانى را از قبرهايشان برمى انگيزد كه دستهايشان به گردنهايشان بسته شده بحدى كه توان كوچكترين چيزى را ندارند و فرشتگان با ملامت و سرزنش به آنها مى گويند اينها مردمى هستند كه حق خداوند را در اموالشان ندادند.
*۳- شيخ صدوق از حضرت رسول صلى الله عليه و آله در حديث طولانى روايت كرده كه هر كس بين دو نفر نمامى و سخن چينى كند خداوند در قبر آتشى بر او مسلط مى سازد كه بسوزاند او را تا روز قيامت ؛ پس چون از قبر خود بيرون آيد مسلط فرمايد حق تعالى بر او چهار مار سياه بزرگى كه گوشت او را با دندان بكند تا داخل جهنم شود
*۴- و نيز از آن حضرت روايت كرده كه هر چشم خود را از نگاه كردن به زن نامحرم پر كند حق تعالى او را روز قيامت در حالى محشور مى سازد كه او را به ميخهاى آتشين كشيده باشند و سپس امر شود كه او را به سمت آتش ‍ برند.
*۵ – و نيز از آن حضرت صلوات الله عليه روايت كرده كه فرمود: خداوند روز قيامت شرابخوار را با روى سياه و چشمهاى كبود و دهان كج محشور مى گرداند در حالى كه آب از دهانش مى ريزد و زبان او را از قفايش بيرون كرده اند.
✅و در علم اليقين محدث فيض است كه روايت شده در (صحيح) كه شارب الخمر محشور مى شود روز قيامت در حالى كه كوزه اى در گردنش ‍ است و قدح در دستش و بويش گنديده تر است از هر مردارى كه بر زمين است ، لعنت مى كند او را هر كه مى گذرد بر او از خلايق .
*۶- شيخ صدوق از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت كرده كه فرمود: روز قيامت شخص دو رو و دو رنگ را مى آورند در حالى كه زبانش از پشت سرش بيرون آمده و زبان ديگر از جلو رويش در حالى آتش از دهانش ‍ شعله ور است و مى گويند اين مجازات دو روئى و دو زبانى است .


✅بدان كه چيزهايى كه براى اين موقف سودمند است ، بسيار است و ما به چند نمونه از آن اشاره مى كنيم :

✅۱- در حديثى وارد شده كه هر كه جنازه اى را تشييع كند، حق تعالى بر او ملائكه اى موكل فرمايد كه با ايشان راياتى باشد و تشييع كنند او را از قبرش ‍ تا محشرش .
✅۲- شيخ صدوق از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه هر كس از مؤ منى اندوهى را برطرف كند، حق تعالى بر طرف كند از او اندوه هاى آخرت را و بيرون آيد از قبر خود در حاليكه دلش خنك و سرد باشد.
✅۳- شيخ (كلينى ) و (صدوق ) از (سُدير صيرفى) روايت كرده اند در خبر طولانى كه گفت : حضرت صادق (ع) فرمود: كه چون حق تعالى مؤ من را از قبرش بيرون آورد، بيرون شود با او مثالى يعنى قالبى و كالبدى كه پيش روى او باشد، پس مؤ من هر چه بيند، هولى از هولهاى روز قيامت ، آن مثال به او مى گويد: اندوهناك مشو و مترس و مژده باد تو را به سرور و كرامت از حق تعالى . و پيوسته او را بشارت دهد تا در مقام حساب ؛ پس حق تعالى حساب آسانى از او بگيرد و او را به بهشت فرمان دهد و آن مثال در جلو او باشد.
پس مؤ من به او گويد: خدا رحمت كند تو را خوب رفيقى براى من بودى ؛ از قبر با من بيرون آمدى و پيوسته مرا به سرور و كرامت از حق تعالى بشارت دادى تا ديدم من آن را. پس تو كيستى ؟ گويد: من آن سرور و شادى هستم كه بر قلب برادر مؤ من خود در دنيا وارد كردى ؛ حق تعالى مرا خلق فرموده تا تو را بشارت دهم .
✅۴- و نيز شيخ كلينى از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: هر كه برادر مؤ من خود را لباس زمستانى يا تابستانى بپوشاند، و آنكه بر او سختيهاى مرگ را آسان كند، و گشاد كند قبر او را و آنكه وقتى كه از قبر خود بيرون آيد فرشتگان را با مژده ملاقات كند؛ يعنى ملائكه او را بشارت دهند و اشاره به همين است آيه شريفه : و تتلقيهم الملائكه هذا يومكم الذى كنتم توعدون .
✅۵- سيد بن طاووس در كتاب اقبال از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت كرده كه هر كسى كه در ماه شعبان هزار مرتبه بگويد: لا اله الا الله و لا نعبد الا اياه مخلصين له الدين و لو كره المشركون حق تعالى براى او عبادت سال را بنويسد و گناه او را محو كند و روز قيامت از قبرش بيرون بيايد در حالى كه چهره اش مانند ماه شب چهارده درخشان باشد.
✅۶- خواندن دعاى جوشن كبير در اول ماه رمضان است .
شايسته است كه ما در اينجا چيزى كه مناسب مقام است نقل كنيم :
✅ شيخ اجل امين الدين طبرسى (رحمه الله عليه ) در مجمع البيان از (براء بن عازب) نقل كرده كه (معاذ بن جبل) نشسته بود نزديك حضرت رسول ص در منزل (ابى ايوب انصارى). پس معاذ گفت : يا رسول الله خبر ده مرا از قول حق تعالى (يوم ينفخ فى الصور فتاءتون افواجا) يعنى روزى كه دميده شود در صور پس فوج فوج بيائيد. حضرت فرمود: اى معاذ سؤ ال كردى از امر عظيمى ، بعد فرمود: ده صنف از امت من متفرق و پراكنده محشور مى شوند كه خداوند ايشان را از مسلمانان جدا كرده و تغيير صورتشان را به اين صورتها تغيير داده است بعضى به صورت بوزينه باشند، بعضى به صورت خوكها، بعضى نگونسار باشند، به اين طريق كه پاهايشان از بالا و صوتهايشان از زير و ايشان را با صورتهايشان به محشر بكشند، بعضى كور باشند كه رفت و آمد كنند، بعضى كران و گنگان باشند كه چيزى نفهمند، بعضى زبانهايشان بمكند در حالى كه چرك و خون از دهانشان جارى باشد بعضى با دستها و پاهاى بريده محشور شوند، بعضى به تنه هاى درخت آتشين آويخته باشند بعضى از مردار، گنديده تر باشند بعضى پوشيده باشند از قطران كه تمام اندام ايشان را گرفته و پيراهنها به پوستهاى ايشان چسبيده باشد پس آنهائى كه به صورت بوزينه اند اشخاصى هستند كه سخن چينى و نمامى مى كردند. و آنهائى كه به صورت خوكها باشند كسبهاى حرام داشتند و اما آنان كه نگونسارند پس خورندگان ربا مى باشند. و آنان كه كورند كسانى اند كه با ستم داورى كرده اند و آنان كه كر و گنگ مى باشند اشخاصى هستند كه دچار عجب و خودبينى اند آنان كه زبانهايشان را مى مكند علما و قاضيانند كه اعمالشان مخالف با گفتارشان مى باشد و آنان كه دستها و پاهايشان بريده شده كسانى اند كه همسايگان خود را آزار داده اند و آنان كه به دار آتشين آويخته شده اند كسانى هستند كه سعايت و سخن چينى مى كنند و آنان كه از مردار گنديده ترند اشخاصى اند كه حق خدا را كه در اموالشان بوده نداده اند و آنان كه جبه هائى از قطران بر تن دارند مردم خودخواه و مغرورند.
ارحمنا یا ” ارحم الراحمین ” ?

بیست وپنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۲۲
روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
✅ ميزان
يكى از مواقف هولناك قيامت ، موقف ميزان و سنجش اعمال است و خداوند در اين باره مى فرمايد:
و الوزن يومئذ الحق فمن ثَقُلت موازينه فاولئك هم المفلحون . و من خفت موازينه فاولئك الذين خسروا انفسهم بما كانوا بآياتنا يظلمون
يعنى وزن و سنجيدن اعمال در روز قيامت حق است پس هر كس ترازوى حسنات و خوبيهاى او سنگين باشد از رستگاران و هر كس سبك باشد از زيانكاران خواهد بود و آنها به خاطر انكار آيات ما از ستمكارانند.
و در سوره قارعه فرموده : القارعة ما القارعة (تا آخر سوره) قارعه يعنى قيامت به جهت آنكه دلها را به ترس و فزع مى كوبد؛ پس معنى چنين است : قيامت و چيست قيامت ؟ و چه دانا كرد تو را كه چيست آن ؟ روزى كه مردم مانند پروانه پراكنده اند، و كوهها مانند پشم حلاجى شده ؛ پس آنكس كه حسناتش سنگين باشد در عيش و خوشى پسنديده است و آنكس كه حسناتش سبك باشد جايگاهش هاويه است و تو چه مى دانى هاويه چيست ؟ آتشى است بسيار سوزنده .
بدان كه براى سنگين كردن ميزان حسنات شايد هيچ عملى مثل صلوات بر حضرت رسول و آل او و مثل حسن خلق نباشد، و من در اينجا به ذكر چند خبر در فضيلت صلوات و سه روايت با چند حكايت در حسن خلق بيان مى كنم .
✅عمده منجیات در این منزل
۱صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام شيخ كلينى (رحمه الله عليه) به سند معتبر روايت كرده كه حضرت امام محمد باقر (ع) يا امام صادق (ع) فرمودند: هيچ ميزانى سنگين تر از صلوات بر محمد و آل محمد – صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين – نيست . وقتى ميزان اعمال انسان سبك باشد در آن صلوات گذارند و سنگين مى شود. نظیر این روایت زیاد است ۲حسن خلق که روایات فراوانی در این بخش وارد شده است .
✅فصل هفتم : حسابرسى
از جمله مواقف ، موقف حساب است . خداوند در اين باره مى فرمايد: اقترب للناس حسابهم و هم فى غفلة معرضون . وقت حساب مردم نزديك شد مردم از انديشه و تفكر در آن غفلت داشته و از آن رو گردانند
✅. و قال تعالى فى سورة الطلاق : و كاءيّنْ من قرية عتت عن امر ربها و رسله فحاسبناها حسابا شديدا. و بسا از قريه يعنى اهل قريه كه از فرمان پروردگار خود و پيغمبران خدا سركشى كردند و براى ايشان حساب و عذابى سخت خواهد بود، پس كفر كارهاى خود را چشيدند.

به چند حديث اشاره می کنیم

✅ ۱- شيخ صدوق (ره) از اهل بيت (عليهم السلام) روايت كرده كه حضرت رسول ص فرمود: روز قيامت قدمى برداشته نمى شود تا از او چهار چيز سئوال كنند: الف – از عمر او كه در چه چيزى صرف كرده ، ب – و جوانى خود را كه در چه چيزى سپرى ساخته ، ج – و از مالش كه از كجا پيدا كرده و در چه مواردى خرج نموده ح – و از محبت ما اهل بيت (عليهم السلام).
✅۲- شيخ طوسى رحمه الله عليه از حضرت امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمود: اول چيزى كه از بنده حساب مى كشند نماز است ، پس اگر قبول شد چيزهاى ديگر هم قبول خواهد شد.
✅۳- شيخ صدوق روايت كرده كه روز قيامت صاحب قرض مى آيد و شكايت مى كند، اگر آنكه قرض گرفته است حسنات دارد از براى صاحب قرض مى گيرند و اگر حسنه ندارد گناهان صاحب قرض را به او مى دهند.
✅۴- شيخ كلينى از حضرت على بن الحسين صلى الله عليه و آله روايت كرده كه از براى اهل شرك ترازو نصب نمى شود، ايشان را فوج فوج بى حساب به جهنم مى برند زيرا نصب موازين و نشر دواوين از براى اهل اسلام است .
✅۵- شيخ صدوق از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه چون روز قيامت شود و بنده مؤ من را از براى حساب باز دارند كه هر دو از اهل بهشت باشند، يكى فقير باشد و ديگر غنى در دنيا، فقير گويد: پروردگارا، از براى چه مرا باز مى دارى به عزت تو سوگند كه مى دانى به من ولايت و حكومتى نداده بودى كه در آن به عدل يا جور عمل كنم ، و مال زيادى به من نداده بودى كه حق تو در آن باشد و من نداده باشم ، و روزى مرا به قدر كفاف مى دادى به قدر آنچه مى دانستى كه مرا كافى است . پس خداوند جليل فرمايد كه راست مى گويد بنده مؤ من من ، بگذاريد تا داخل بهشت شود. و آن كه غنى باشد او را نگه مى دارند تا آنقدر عرق از او جارى شود كه اگر چهل شتر بياشامند آنها را كفايت كند پس از آن داخل بهشت شود. پس فقير به او گويد كه چه چيز تو را نگاه داشت ؟ گويد: طول حساب ؛ پيوسته چيزى بعد از چيزى از تقصيرات ظاهر مى شد و خدا مى بخشيد تا آنكه مرا به رحمت خود فرو گرفت و مرا به توبه كاران ، ملحق گردانيد پس تو كيستى ؟ گويد: من آن فقيرم كه با تو در محشر بودم گويد: نعمتهاى بهشت ، تو را تغيير داده است كه من تو را نشناختم .
✅۶- شيخ طوسى از آن حضرت روايت كرده است كه چون روز قيامت شود حق تعالى ما را بر حساب شيعيان موكل گرداند پس آنچه از خدا است از خدا سؤ ال مى كنيم كه از براى ما ببخشد پس آن از ايشان خواهد بود، و آنچه از حق ماست ، بر ايشان مى بخشيم ؛ پس حضرت اين آيه را خواند: ثم ان الينا ايابهم ، ثم ان علينا حسابهم .
✅۷- شيخ كلينى از حضرت امام محمد باقر (ع) روايت كرده است كه فرمود: حق تعالى با بندگان در حساب روز قيامت به قدر آنچه در دنيا از عقل به ايشان داده دقت می کند.
الهُمَّ اجعَلنی فیهِ مُحِبَاً لاَولیائک

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان در مسجدالنبی ص پس از نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری ، مباحث احکام در باره ذکات فطریه و وجه تمیز و اختلاف آن با کفاره روزه که بعلت مشقت در رد نمودن ۳ کیلو از غذای غالب ( گندم یا نان ، برنج و یا …) میتوان معادل وجه آن را کنار گذاشت و رد نمود ولی در مورد کفاره که معادل ۷۵۰ گرم ( نان یا غیره ) میباشد وظیفه فرد این است که آن را تهیه و در اختیار فقیر قرار دهد که البته این در مورد کفاره غیر عمد است که بعلت عذر موجه یا بیماری بر گردن فرد است ولی در مورد کفاره عمد مقدار آن متفاوت و بیشتر است که در این صورت باید بر اساس احکام شرعی نسبت به ادای آن اقدام شود . سپس به ادامه شرح و تفسیر و تذکرات و پیامهای نجات بخش آیات سوره قیامت در خصوص مواردی که دستگیر میّت در قیامت است ، پرداختند که شرح تفصیلی آن در زیر می آید . ?? در پایان با ذکر و یاد سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع مجلس متبرک شد . الهم اغفرلنا و ادخلنی الجنه به حق محمد و آل محمد (ص) ?

بیست وششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان در مسجدالنبی ص پس از اقامه نماز جماعت ظهر وعصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری برای نمازگزاران روزه دار ، به ادامه بحث احکام در خصوص ذکات فطریه و کفاره امسال بر طبق نظر مقام معظم رهبری و مجتهدین عظام به شرح زیر توضیحاتی دادند : زکات فطره هر نفر چهل هزارتومان گندم (سه کیلو)،اگر قیمت برنج حساب کند قیمت سه کیلو برنج عُرف محل زندگی و برنجی که مصرف می کند.
و کفاره روزه غیرعمد(عذری)روزی ۸ هزار تومان و متعاقب آن شرح و تفسیر آیات سوره قیامت را دنبال نموده و در رابطه با منزل قیامت و نگاه و دستگیری ائمه هدی علیهم صلوات الله مطالبی بیان کردند که شرح اجمالی آن در زیر می آید . ?? و در آخرین شب جمعه ماه رمضان با توسل و سلام خدمت حضرت اباعبدالله الحسین ع مجلس پایان یافت . الهم اغفر لنا و ادخلنا الجنّه به حق محمد و آل محمد (ص) ?
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۲۳
روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
( ادامه بخش دوم مباحث شرح و تفسیر آیات دیروز ??)

✅ فصل هفتم : حسابرسى
از جمله مواقف ، موقف حساب است . خداوند در اين باره مى فرمايد: اقترب للناس حسابهم و هم فى غفلة معرضون . وقت حساب مردم نزديك شد مردم از انديشه و تفكر در آن غفلت داشته و از آن رو گردانند
✅. و قال تعالى فى سورة الطلاق : و كاءيّنْ من قرية عتت عن امر ربها و رسله فحاسبناها حسابا شديدا. و بسا از قريه يعنى اهل قريه كه از فرمان پروردگار خود و پيغمبران خدا سركشى كردند و براى ايشان حساب و عذابى سخت خواهد بود، پس كفر كارهاى خود را چشيدند.

به چند حديث اشاره میکنیم:

✅ ۱- شيخ صدوق (ره) از اهل بيت (عليهم السلام) روايت كرده كه حضرت رسول ص فرمود: روز قيامت قدمى برداشته نمى شود تا از او چهار چيز سئوال كنند: الف – از عمر او كه در چه چيزى صرف كرده ، ب – و جوانى خود را كه در چه چيزى سپرى ساخته ، ج – و از مالش كه از كجا پيدا كرده و در چه مواردى خرج نموده ح – و از محبت ما اهل بيت (عليهم السلام).
✅۲- شيخ طوسى رحمه الله عليه از حضرت امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمود: اول چيزى كه از بنده حساب مى كشند نماز است ، پس اگر قبول شد چيزهاى ديگر هم قبول خواهد شد.
✅۳- شيخ صدوق روايت كرده كه روز قيامت صاحب قرض مى آيد و شكايت مى كند، اگر آنكه قرض گرفته است حسنات دارد از براى صاحب قرض مى گيرند و اگر حسنه ندارد گناهان صاحب قرض را به او مى دهند.
✅۴- شيخ كلينى از حضرت على بن الحسين صلى الله عليه و آله روايت كرده كه از براى اهل شرك ترازو نصب نمى شود، ايشان را فوج فوج بى حساب به جهنم مى برند زيرا نصب موازين و نشر دواوين از براى اهل اسلام است .
✅۵- شيخ صدوق از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه چون روز قيامت شود و بنده مؤ من را از براى حساب باز دارند كه هر دو از اهل بهشت باشند، يكى فقير باشد و ديگر غنى در دنيا، فقير گويد: پروردگارا، از براى چه مرا باز مى دارى به عزت تو سوگند كه مى دانى به من ولايت و حكومتى نداده بودى كه در آن به عدل يا جور عمل كنم ، و مال زيادى به من نداده بودى كه حق تو در آن باشد و من نداده باشم ، و روزى مرا به قدر كفاف مى دادى به قدر آنچه مى دانستى كه مرا كافى است . پس خداوند جليل فرمايد كه راست مى گويد بنده مؤ من من ، بگذاريد تا داخل بهشت شود. و آن كه غنى باشد او را نگه مى دارند تا آنقدر عرق از او جارى شود كه اگر چهل شتر بياشامند آنها را كفايت كند پس از آن داخل بهشت شود. پس فقير به او گويد كه چه چيز تو را نگاه داشت ؟ گويد: طول حساب ؛ پيوسته چيزى بعد از چيزى از تقصيرات ظاهر مى شد و خدا مى بخشيد تا آنكه مرا به رحمت خود فرو گرفت و مرا به توبه كاران ، ملحق گردانيد پس تو كيستى ؟ گويد: من آن فقيرم كه با تو در محشر بودم گويد: نعمتهاى بهشت ، تو را تغيير داده است كه من تو را نشناختم .
✅۶- شيخ طوسى از آن حضرت روايت كرده است كه چون روز قيامت شود حق تعالى ما را بر حساب شيعيان موكل گرداند پس آنچه از خدا است از خدا سؤ ال مى كنيم كه از براى ما ببخشد پس آن از ايشان خواهد بود، و آنچه از حق ماست ، بر ايشان مى بخشيم ؛ پس حضرت اين آيه را خواند: ثم ان الينا ايابهم ، ثم ان علينا حسابهم .
✅۷- شيخ كلينى از حضرت امام محمد باقر (ع) روايت كرده است كه فرمود: حق تعالى با بندگان در حساب روز قيامت به قدر آنچه در دنيا از عقل به ايشان داده دقت می کند .

اَلّهُمَّ اجعَل عَمَلی فیهِ مَقبولاً وَ عَیبی فیهِ مَستوراً به حق محمد و آل محمد (ص) ??

بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در بیست و هشتمین روز ماه مبارک رمضان همچون روزهای قبل پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری مباحث احکام روزه داری در خصوص رعایت انجام احکام و رجوع به توضیح المسائل برای مسائلی که مورد نیاز است که مواردی همچون احکام مسافر که حق شکستن روزه خود را قبلِ عبور از حد ترخص را ندارد وگرنه به او کفاره تعلق میگیرد که این مسئله در روزهای قبل هم بیان شده بود و مسئله دیگر این است که در صورتی که ماه ۲۹ روز باشد و هلال ماه در غروب آن دیده شود فردایش عید است وگرنه بنا بر سی روز بودن ماه خواهد بود . و در ادامه شرح و تفسیر آیات سوره قیامت برای نمازگزاران روزه دار مسجدالنبی ص بیان گردید که منازل آخرت است که مهمترین آن پل صراط است و تا کسی از آن که از مو باریک تر است عبور نکند به بهشت وارد نمیشود که موُمنین با اعمال نیک خود و طاعات و عباداتی که در نامه اعمال دارد به راحتی از پل طراط عبور می کنند ، و اشاراتی هم به اعمالی همچون روزه ماه رجب و نماز و دعاها برای ذخیره قبر و قیامت داشتند.در آخرهم ذکر یاد اباعبدالله الحسین ع شد.
[۲:۴۳ pm, 30/04/2022] حسینی.همسایه: شرح تفصیلی مطالب مطرح شده در مبحث تفسیر سوره قیامت در زیر می آید . ??
[۲:۴۶ pm, 30/04/2022] حسینی.همسایه: بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ۲۴
روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

فصل هشتم : تحويل نامه هاى اعمال
چنانچه حق تعالى در اوصاف قيامت فرموده : و اذا الصحف نشرت يعنى وقتى كه صحيفه ها منتشر و پهن مى شود؛ على بن ابراهيم (قمى) گفته كه مراد صحيفه هاى اعمال مردم است . و نيز حق تعالى در سوره انشقاق مى فرمايد: فاءما من اوتى كتابه بيمينه فسوف يحاسب حسابا يسيرا يعنى آنكه نامه او به دست راستش داده شود پس به زودى از او حساب گرفته مى شود و اما آنكه نامه را از پشت سر به او مى دهند بزودى هلاك مى شود و در آتش افروخته مى سوزد.
عياشى از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه چون روز قيامت شود نامه او را به هر كس بدهند و گويند: بخوان پس حق تعالى هم كارهاى او از سخن گفتن و نگاه كردن و غير را به خاطر او مى آورد به نحوى كه گويا الآن گناهان را انجام داده و از قلم نينداخته است . پس مى گويد: اى واى بر ما، چه مى شود اين نامه را كه ترك نكرده است صغيره را و نه كبيره را مگر آنكه احصا كرده است .
ابن قولويه از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه هر كس قبر امام حسين (ع) را در ماه رمضان زيارت كند و در راه زيارت بميرد، براى او حسابى نخواهد بود و به او مى گويند كه بدون خوف و بيم داخل بهشت شو.
علامه مجلسى (رحمه الله عليه) در تحفه فرموده ، به دو سند معتبر منقول است كه حضرت امام رضا (ع) فرمود: هر كس مرا زيارت كند با آن دورى قبر من ، من در سه موطن روز قيامت به نزد او بيايم و او را از اهوال قيات آزاد كنم :
۱- وقتى كه نامه هاى نيكوكاران را به دست راست ايشان و نامه هاى بدكاران را به دست چپ ايشان مى دهند.
۲- نزد صراط،
۳- نزد ترازوى اعمال .
و در حق اليقين فرموده كه حسين بن سعيد در كتاب زهد از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه چون حق تعالى بخواهد مؤ من را حساب كند نامه او را به دست راست او مى دهد و ميان خود و او حساب كند كه ديگرى مطلع نشود و گويند: اى بنده من فلان كار و فلان كار كردى ، گويد: اى پروردگار آرى من كرده ام ، پس خداوند كريم فرمايد آنها را از تو آمرزيدم و آنها را به حسنات بدل كردم . پس مردم گويند: سبحان الله ! اين بنده حتى يك گناه نداشته است ؛ و اين است معنى قول حق تعالى : هر كه نامه به دست راستش داده شود پس بعد از اين حسابش آسان خواهد شد و به سوى اهل خود مسرور و خوشحال بر مى گردد راوى پرسيد: كدام اهل ؟ فرمود: اهلى كه در دنيا داشته و اگر مؤ من باشد در بهشت خواهد بود. پس ‍ فرمود: اگر نسبت به بنده اراده بدى داشته باشد بطور آشكار در حضور مردم از او حساب مى گيرد و حجت را بر او تمام مى كند و نامه را به دست چپش ‍ مى دهند؛ چنانچه حق تعالى فرموده است : و اما آنكه نامه او را از پشت سر به او مى دهند پس (وا ثبورا) خواهد گفت و آتش افروز جهنم خواهد گرديد؛ به درستى كه در اهل خود شاد بود؛ يعنى در دنيا و گمان مى كرد كه به آخرت بر نخواهد گشت . و اين اشاره است به آنكه دستهاى منافقان و كافران را غل مى كنند و نامه ايشان را از پشت سر به دست چپ ايشان مى دهند. و به اين دو حال اشاره شده است در دعاهاى وضو در هنگام شستن دستها كه خداوندا بده نامه مرا به دست راست من و نامه مخلد بودن مرا در بهشت به دست چپ من و حساب كن مرا حسابى آسان . و خداوندا مده نامه مرا به دست چپ من و نه از پشت سر من و مگردان دستهاى مرا غل كرده در گردن من .(۲۸)
مؤ لف گويد كه در اين مقام مناسب ديدم تبرك جويم به ذكر يك روايت :
سيد بن طاووس – رضوان الله عليه – خبرى نقل كرده كه حاصلش اين است كه چون ماه رمضان داخل مى شد حضرت امام زين العابدين (ع) غلام و كنيز خود را نمى زد و هر كدام كه تقصيرى در خدمت مى كردند در كتابى اسم آن غلام يا كنيز و نوع تقصير او را در آن روز معين مى نوشت بدون آنكه او را تاءديب و شكنجه كند و اين تقصيرات جمع مى شد تا شب آخر ماه رمضان ، آن شب آنها را مى طلبيد و به دور خود جمعشان مى كرد آنگاه نوشته را بيرون مى آورد و مى فرمود: اى فلان ، آيا به ياد مى آورى در فلان روز فلان تقصير را بجا آوردى و من تو را مجازات نكردم ؟ عرض مى كند بلى يابن رسول الله . پس به ديگرى اين را مى فرمايد و همچنين يك به يك خطاهاشان را به يادشان مى آورد و از آنها اقرار مى گيرد آنگاه در وسط ايشان مى ايستد و مى فرمايد: صداهاى خود را بلند كنيد و بگوئيد: اى على بن الحسين ، پروردگار تو هم هر چه كرده اى عمل ترا شمرده و ضبط كرده همچنانكه تو ضبط كرده اى و بر ما بر شمردى و نزد خدا كتابى است كه به حق نطق مى كند و عمل كوچك و بزرگ تو را از ياد نمى برد و هر چه را كه كرده اى ضبط كرده و در آن حاضر مى بينى پس ما را ببخش همانطور كه خود اميدوارى خداوند تو را ببخشد زيرا كه خودش فرمود: وليعفو وليصفحوا الا تحبون ان يغفر الله لكم بايد جرمى را كه از گناهكاران صادر شده عفو كنند و از انتقام بگذرند و چشم پوشى كنند، آيا دوست نداريد كه خدا شما را بيامرزد؟
و حضرت به آنها تلقين مى فرمود به اين نحو كلمات و ايشان اين كلمات را به حضرت مى گفتند و آن جناب در بين ايشان ايستاده بود و گريه مى كرد و مى گفت : پروردگارا تو به ما امر فرمودى آن كسى را كه به ما ظلم كرده ببخشيم ، پس ما عفو كرديم ، پس تو هم ما را عفو كن چون تو به عفو كردن از ما سزاوارتر هستى ، و به ما فرمان دادى كه سائل را از در خانه رد نكنيم . پروردگارا ما از روى سؤ ال و مسكنت به درگاه تو آمده ايم و اميد به احسان تو داريم پس بر ما منت گذار و ما را نوميد بر مگردان و از اين نوع كلمات مى گفت .
آنگاه رو مى كرد به غلامان و كنيزان خود و مى فرمود من شما را بخشيدم ، آيا شما هم مرا مى بخشيد من مالك شما و مملوك خداوند كريم و عادل هستم . غلامان و كنيزان عرض مى كردند: اى آقاى ما تو را بخشيديم ، تو به ما بدى نكردى ، مى فرمود: بگوييد: خدايا على بن الحسين را ببخش ‍ همچنانكه از ما گذشت و او را از آتش آزاد كن همچنانكه ما را از قيد بندگى آزاد كرد. آنها اين كلمات را مى گفتند و آن حضرت مى گفت : اللهم آمين رب العالمين اذهبوا فقد عفوت عنكم و اعتقت رقابكم رجاء للعفو عنى و عتق رقبتى . پس چون روز عيد مى شد، به ايشان به مقدارى كه آنها را حفظ كند و بى نياز گرداند جايزه مى داد و هيچ سالى نبود مگر آنكه در شب آخر ماه رمضان بيست نفر يا چيزى كمتر يا زيادتر از ايشان آزاد مى كرد و مى گفت : حق تعالى در هر شب ماه رمضان وقت افطار هفتاد هزار هزار نفر از آتش جهنم آزاد مى كند كسانى كه مستوجب آتش باشند و چون شب آخر شود به مقدارى كه در جميع ماه رمضان آزاد كرده آزاد مى فرمايد و من دوست دارم كه خدا مرا ببيند كه من بندگان خود را در دنيا به اميد آنكه مرا از آتش جهنم آزاد گرداند ، آزاد كردم .
الهم اجعل عواقب امورنا خیرا و ادخلنا الجنه بحق محمد و آل محمد (ص) ??

بیست ونهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در روز بیست و نهم و احتمالاً آخرین روز ماه مبارک رمضان با حضور نمازگزاران روزه دار مسجدالنبی ص ، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری اقامه و متعاقب آن همچون روزهای قبل به مباحث احکام در خصوص زکات فطریه و نماز روز عید که همراه با دعا و توسل در مسجد اقامه خواهد شد توضیحاتی دادند و به ادامه شرح و تفسیر آیات پایانی سوره قیامت با بیانی شیوا و قابل استفاده پرداختند که شرح اجماای آن در زیر می آید ?? و در ضمن خواندن کتاب منازل الاخره را در این مورد پیشنهاد دادند. و مجلس با ذکر دعا و ذکر نام اباعبدلله الحسین بپایان رسید . الهم تقبل منّا طاعتنا واغفر ذنوبنا و ارحمنا واجعل عواقب امورنا خیرا به حق محمد و آل محمد ص?

روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

در آیات پایانی سوره مبارکه قیامت به دو استدلال جالب درباره معاد مى پردازد که
✅ یکى از طریق بیان هدف آفرینش و حکمت خداوند است،

✅ و دیگرى از طریق بیان قدرت او به استناد تحول و تکامل نطفه انسان در مراحل مختلف عالم جنین.
✅ در مرحله اول مى فرماید: آیا انسان گمان مى کند: بیهوده و بى هدف رها مى شود ؟
(أَ یَحْسَبُ الإِنْسانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدىً).

سُدى (بر وزن هُدى) به معنى مُهمل، بیهوده و بى هدف است،
(منظور از انسان در این آیه، همان انسانى است که منکر معاد و رستاخیز مى باشد)،
آیه مى گوید: او چگونه باور مى کند خداوند این جهان پهناور را، با این عظمت، و این همه شگفتى ها، براى انسان بیافریند، ولى در آفرینش انسان هدفى نباشد،؟ چگونه مى تواند باور کرد: هر عضوى از اعضاى انسان براى هدف خاصى آفریده شده باشد، چشم براى دیدن، گوش براى شنیدن، و قلب براى رسانیدن غذا و اکسیژن و آب به تمام سلول هاى بدن. حتى خطوط سر انگشتان انسان نیز حکمتى دارد، ولى براى مجموع وجود او، هیچ هدفى در کار نیست، و بیهوده، مهمل و بدون هیچگونه برنامه، امر، نهى، تکلیف و مسئولیت آفریده شده است؟
یک فرد عادى اگر مصنوع کوچکى بى هدف بسازد به او ایراد مى کنند، و نامش را از زمره انسان هاى عاقل حذف مى نمایند، چگونه ممکن است خداوند حکیم على الاطلاق، چنین آفرینش بى هدفى داشته باشد؟!
و اگر گفته شود: هدف همین زندگى چند روزه دنیا است، همین خور و خواب تکرارى و آمیخته با هزار گونه درد و رنج، قطعاً این چیزى نیست که بتواند آن آفرینش بزرگ را توجیه کند.
بنابراین، نتیجه مى گیریم: این انسان براى هدف بزرگترى یعنى زندگى جاویدان در جوار قرب رحمت حق، و تکامل بىوقفه و بى پایان، آفریده شده است.

✅سپس، به بیان دلیل دوم پرداخته، مى افزاید: آیا انسان در آغاز نطفه اى از منى نبود که در رحم ریخته مى شود ؟
(أَ لَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیّ یُمْنى).

آن گاه این مرحله را پشت سر گذارد و به صورت خون بسته درآمد، و خداوند او را آفرینش تازه اى بخشید، و موزون ساخت ،
(ثُمَّ کانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوّى).

باز در این مرحله متوقف نماند خداوند از همین نطفه دو جفت مرد و زن را آفرید
(فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَ الأُنْثى).

آیا کسى که نطفه کوچک و بى ارزش را در ظلمتکده رحم مادر، هر روز آفرینش جدیدى مى بخشد، و لباس تازه اى از حیات و زندگى در تن او مى کند، و چهره نوینى به او مى دهد، تا سرانجام، انسان مذکر یا مؤنث کاملى مى شود و از مادر متولد مى گردد آیا چنین کسى قادر نیست مردگان را زنده کند ؟
(أَ لَیْسَ ذلِکَ بِقادِر عَلى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتى).
این بیان، در حقیقت در مقابل منکرانى است که در مسأله معاد جسمانى غالباً دم از محال بودن مى زدند، و امکان بازگشت به زندگى را بعد از مردن و خاک شدن نفى مى کردند، و قرآن براى اثبات امکان این معنى دست انسان را گرفته و او را به آغاز خلقتش بازمى گرداند، مراحل عجیب جنین، و تطورات شگفت انگیز انسان را در این مراحل به او نشان مى دهد، تا بداند او بر همه چیز قادر و توانا است، و به تعبیر دیگر، بهترین دلیل براى امکان یک شىء وقوع آن است.//

سبحان الله ، الحمد لله ، شکراً لله?

  • اَللَّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنَا بِالْقُرْآن ?
  • وَ زَیِّنْ اَخْلاقَنَا بِالْقُرْآن ?
  • اَللَّهُمَّ وَحِّد صُفُوفَنَا بِالْقُرْآن?
  • وَ انصُر جُیُوشَنَا بِالْقُرْآن ?
  • وَ اَکرِم شُهَدَائَنَا بِالْقُرْآن ?
  • وَ اَهلِک اَعدَائَنَا بِالْقُرْآن ?
  • اَللَّهُمَّ ﺍﺷْﻒِ ﻣَﺮﺿﺎﻧﺎ بِالْقُرْآنِ?
  • وَ ارْحَمْ مَوْتَانَا بِالْقُرْآنِ ?
  • وَ اغفِرلَنَاوَ لِوَالِدَینَا بِالْقُرْآنِ?
  • وَ اغفِر لِإِمَامِنَا بِالْقُرْآنِ ?
  • وَ احفَظ قَاعِدَنَا بِالْقُرْآنِ ?
  • وَعَجِّلْ فِی فَرَجِ مَوْلانَابِالْقُرْآنِ?
  • وَاجعَل عَوَاقِبَ اُمُورِنَاخَیراً بِالْقُرْآنِ?
  • و احشُرنَا مَعَ الأَبرَارِ وَ الشُّهَدَاءِبِالْقُرْآنِ?
    آمین یا رب العالمین یا ذی الجلال والاکرام ??

سی ام ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم ? الحمدلله رب العالمین در روز آخر ماه رمضان المبارک پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر توسط امام جماعت مسجدالنبی ص حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای اکبری و شرح و بسط دعای روز سی ام ماه مبارک برای نمازگزاران روزه دار و اشاره به احادیث مرتبط با این دعا ، حضار را به رعایت طاعات و عبادات مخلصانه و با توجه که فضیلت و ثوابی از انسان سلب نگردد و همچنین مراقبت در گفتار که خدای ناکرده منجر به کفر و یا شرک در غیر اصول دین نگردد ان شاءالله . در پایان با شکر گذاری از توفیق یکماه روزه داری و توضیح اینکه در صورت روُیت ماه با چشم غیر مسلح در روز پایانی ماه رمضان ، اول شوال و عید فطر به ثبوت میرسد و شبه ها در این زمینه توسط معاندین محلی از توجه ندارد . و حُسن ختام مجلس ذکر و نام حضرت اباعبدلله الحسین ع بود . الهم اجعل عواقب امورنا خیرا ??